Zojuist verschijnen de eerste beelden van de eerste repetitie van Duncan Laurence. Hoe gaat zijn ‘Arcade’ er visueel uitzien? Dat valt niet mee: hij kruipt achter een piano, dat midden op het podium staat. Het gevolg is een statische presentatie in een donkerblauwe achtergrond. Het visuele plaatje voelt als een koude douche. Zijn kleding, een “duurzame vintageoutfit”, ontworpen door de Nederlander Sjaak Hullekes, is ook donkerblauw en gaat daarmee op in het beeld.
Duncan weet de camera te pakken en is vocaal ijzersterk, maar de beelden vallen tegen in vergelijking met de knappe en spannende video. Wat gebeurt hier? Gaat Duncan Laurence zijn voorsprong bij de bookmakers verknallen door dit optreden? Dat het intiem moet worden gebracht, is duidelijk: ‘Arcade’ vraagt hier om. Maar toch niet achter een piano?! Alle muziek staat immers al op de band……. Maar dat de piano blijft, staat vast. De echte is nog niet gearriveerd en zal a.s. zaterdag op de bühne worden neergezet. voor de 2e repetitie en wordt het complete plaatje duidelijker.
De reactie van de internationale pers, die nog niet in de zaal mag zijn, maar de repetities volgt achter de schermen, reageerden beduidend minder enthousiast dan bij de optredens van o.a. Rusland en Malta, eerder vandaag. Bij de internationale reacties van fans wordt de intimiteit van ‘Arcade’ geprezen. De cameravoering wordt vaak bekritiseerd: te veel wijde shots, afstandelijk.
Bij de peilingen liep Duncan Laurence na de repetitie zakt hij terug naar 25% en dat is 2% slechter dan eerder deze week. Het is overigens niet Rusland die daar van profiteert, maar Italië. Mahmood, die in eigen land net dubbel platina heeft ontvangen voor zijn bijdrage ‘Soldi’ klimt naar de 3e positie. Een andere grote winnaar na de repetities lijkt Azerbeidzjan. Zwitserland en IJsland duikelen bij de bookmakers.