credits”v2 records
Na twee jaar stilte laat De Staat er geen gras over groeien. Na de opvallende comebacksingle THE KING volgt vandaag THE FIRE, de tweede voorloper van het nieuwe album DE STAAT, dat op 18 september verschijnt via V2 Records. Frontman Torre Florim schreef het nummer als een scherpe spiegel voor een maatschappij die wereldproblemen vaak bekijkt vanaf veilige afstand. In de tekst klinkt dat onverbloemd door: “Het gaat over de comfortabele gedachte dat rampen zich altijd aan de andere kant van het scherm afspelen. We bevinden ons in de ruimte tussen weten en handelen, en verwarren die twee soms met elkaar.”
De Nijmeegse band schreef het nieuwe album vanuit thema’s als macht, manipulatie, desinformatie en autocratie. Volgens Florim voelt de naam De Staat, die de groep al 25 jaar draagt, actueler dan ooit. “Alsof we hier onbewust al die tijd naartoe hebben gewerkt.”
Ritmisch, urgent en confronterend sluit THE FIRE naadloos aan bij die boodschap. Rond het album bouwt De Staat bovendien een ambitieus totaalconcept met een kunstinstallatie en de liveproductie De Staat Becomes De Staat, ontwikkeld met kunstenaars, lichtontwerpers en audiovisuele makers uit binnen- en buitenland.
Copyright © 2026, Hitzound, All rights reserved
